Administrator WSE

Czy Twój list zaczyna się od “W odpowiedzi na ofertę…”? To tak jak większość nudnych listów. Jest duża szansa, że rekruter nie będzie czytał dalej! W ebooku poniżej dowiesz się, jak napisać list motywacyjny, który nie trafi do kosza.

https://interviewme.pl/ebook-list-motywacyjny

Źródło: interviewme 

Załączniki:
Pobierz plik (2.jpg)2.jpg
Administrator WSE

W internecie roi się od sztuczek, które pomogą Ci zaoszczędzić czas, uporządkować codziennie sprawy czy rozwiązać różnego rodzaju problemy. Takie porady opisują także metody skutecznego poszukiwania pracy. Eksperci Monster Polska podpowiadają jak szukać pracy, by poszukiwania stały się przyjemniejsze i przyniosły oczekiwany efekt w krótszym czasie.

  1. Używaj kluczowych słów

Jeżeli chcesz mieć pewność, że twoja aplikacja na konkretne stanowisko zostanie zauważona przez odpowiedzialnego za rozmowy rekrutera musisz pamiętać o tym, aby w swoim CV i liście motywacyjnym użyć kluczowych słów. Wszystkie najważniejsze zwroty znajdują się w opisie stanowiska pracy. Jeżeli aplikujesz na stanowisko „Specjalista ds. Sprzedaży z językiem hiszpańskim”, a głównym wymaganiem jest zaawansowana znajomość wyżej wspomnianego języka to z pewnością powinieneś zawrzeć powyższe informacje w swoim CV i liście motywacyjnym. Kiedy już to zrobisz, dopisz inne cenne umiejętności i doświadczenia dzięki którym będziesz mógł zaimponować czytającemu twoje CV rekruterowi.

  1. Zdobądź przewagę profesjonalnie przygotowanym listem motywacyjnym

Nie wszystkie firmy wymagają dostarczenia przez kandydatów listów motywacyjnych. Powszechnie panuje błędne przekonanie, że nikt nie ma czasu ich czytać, więc prosi się tylko i wyłącznie o przesłanie CV. Faktycznie CV można uznać za cenniejszy dokument, ponieważ posiada skondensowane w jednym dokumencie informacje na temat naszego doświadczenia, jednak list motywacyjny może zapewnić Ci przewagę nad innymi aplikującymi, ponieważ możesz w nim przekazać znacznie więcej wartościowych treści. Pamiętaj o tym, że pracodawcy lubią czuć, iż list został specjalnie napisany do nich. Nie wysyłaj wszędzie tego samego, ponieważ najlepszy list to ten, który powstał z myślą o konkretnej pracy.

  1. Opracuj szablon do listu motywacyjnego

Ponieważ będziesz używać listu motywacyjnego na różne stanowiska (patrz punkt 2.) dobrze mieć już wcześniej opracowany szablon. Szczególnie jeśli wysyłasz bardzo dużo dokumentów aplikacyjnych, postaraj się przygotować różne wersje listu do poszczególnych branż lub zachowując niuanse związane z różnymi stanowiskami. W ten sposób oszczędzisz trochę czasu, albo umożliwisz sobie szybką odpowiedź na ogłoszenie z krótkim terminem ważności. Dzięki stałemu szablonowi pozostanie tylko wpisanie odpowiedniej treści. Eksperci Monster Polska przypominają, że dobry list motywacyjny ściśle nawiązuje do CV, dlatego należy zadbać o spójność obydwu aplikacji. Zarówno pod względem formy, jak i treści.

  1. Zawsze wysyłaj własne CV

Na niektóre ogłoszenia można odpowiedzieć za pomocą specjalnych aplikacji lub wysyłając własne dokumenty. Eksperci Monster Polska radzą jednak, by w miarę możliwości korzystać z możliwości wysyłki własnego CV. Dzięki temu mamy możliwość lepszego zaprezentowania siebie (wygląd CV może o nas dużo powiedzieć) oraz zwyczajnie zaoszczędzamy czas.

  1. Miej przygotowaną ściągawkę na rozmowę rekrutacyjną

Nietrudno w stresie zapomnieć o rzeczach, które udało Ci się osiągnąć w dotychczasowej pracy. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na spisane wszystkich najważniejszych dokonań na kartce. Nigdy nie wiesz, kiedy telefon z zaproszeniem na rozmowę rekrutacyjną ponownie zadzwoni, a nie zawsze będziesz miał czas, aby się odpowiednio przygotować. Taka ściągawka oszczędzi Ci czasu oraz pomoże w przywołaniu podczas rozmowy tych najważniejszych osiągnięć.

  1. Skorzystaj z możliwości dostarczania ofert pracy na twojego e-maila

Jeżeli jesteś zarejestrowany na stronie monsterpolska.pl, możesz skorzystać z usługi wysyłania wszystkich interesujących Cię ofert pracy na twojego e-maila. Wystarczy, że podczas wyszukiwania konkretnego stanowiska klikniesz na opcję „otrzymuj e-mailem oferty pracy podobne do … „. Dodatkowo możesz zapisywać wszystkie swoje wyszukiwania oraz ciekawe oferty. Dzięki tym możliwościom nie przegapisz żadnej mogącej Cię zainteresować pracy.

Materiał poradnikowy Monster Polska

Administrator WSE

Na dzisiejszym rynku pracy networking odgrywa coraz ważniejszą rolę. Jednak samo zdobywanie kontaktów nie wystarczy. Własną bazą trzeba odpowiednio zarządzać, by czas poświęcony na poznawanie nowych osób i nawiązywanie relacji nie kończył się jedynie schowaniem do portfela kolejnej wizytówki, której za jakiś czas nie będziemy potrafili zidentyfikować.  Stworzenie przejrzystej, intuicyjnej bazy danych pozwoli określić kogo i przy jakiej okazji spotkaliśmy, jakie kwestie zostały omówione – wszystko po to, by móc skorzystać z niej w sytuacji poszukiwania pracy czy partnerów biznesowych do nowego projektu.  

Kolekcjonowanie informacji

By budowana przez nas baza kontaktów była naprawdę wartościowa, warto zadbać o nią już na etapie tworzenia. Zachowując wizytówkę dobrze jest zapisać gdzie i w jakich okolicznościach poznaliśmy daną osobę. Wszelkie dodatkowe komentarze mogą pomóc w powrocie do kontaktu za jakiś czas. Tylko od ciebie zależy jaki poziom szczegółowości będzie miała twoja baza – jeśli znasz datę imienin czy urodzin danej osoby warto ją zapisać. Być może kiedyś będzie okazja wysłania okolicznościowej kartki, która pomoże ci w nawiązaniu rozmowy. Taki symboliczny gest może kiedyś mieć pozytywny wpływ na rozwój twojej kariery – radzą eksperci Monster Polska. Lista kontaktów można przygotować w notatniku lub w Excelu - wszystko zależy od tego, jaki rodzaj zbierania danych preferujemy. Na rynku dostępne są także specjalne systemy gromadzenia danych. Należ y jednak pamiętać, że baza ma służyć ułatwieniu kontaktów i łatwość dostępu powinna być priorytetem. Decydując się na stworzenie takiej bazy, niezależnie od jej formy, musimy pamiętać o aktualizowaniu. Każdą informację o zmianie stanowiska, czy firmy warto w niej odnotowywać. Dobrze prowadzona baza może stać się istotnym narzędziem w poszukiwaniu pracy. Jej zaniedbanie może oznaczać utratę nowych możliwości.

Dbanie o kontakty

Wysiłek włożony w tworzenie listy kontaktów warto uzupełnić  dbaniem o relacje z osobami, które znajdują się w kręgu naszych zawodowych zainteresowań.  Korzystaj z każdej możliwości kontaktu – zagaduj na konferencjach, wspólnych szkoleniach. Jeśli twoim celem jest znalezienie nowej pracy podpytuj, zasięgaj informacji, proś o radę. Pamiętaj tylko, by się nie narzucać. Osoba, z którą rozmawiasz nie może doznać poczucia, że chcesz, by obiecała ci załatwienie pracy – przestrzegają eksperci Monster Polska. Podstawowym błędem popełnianym w networkingu jest traktowanie biznesowych relacji jako „drogi jednokierunkowej”. Udając się do kogoś po poradę lub z prośbą o skierowanie do odpowiedniej osoby dobrze jest zastanowić się co możemy zaoferować w zamian. I zawsze być otwartym nie tylko na przyjmowanie, ale też udzielanie pomocy. Nie można też zapominać o dziękowaniu. Krótka wymiana zdań, telefon, czy liścik będzie bardzo dobrze o nas świadczył i pokaże szacunek dla osoby, która okazała wsparcie.  

Networking online

Internet oferuje niezwykle szerokie możliwości budowania sieci kontaktów ponad granicami geograficznymi czy branżowymi. Media społecznościowe – Facebook czy Twitter oraz portale biznesowe sprawiły, że nawiązywanie relacji zawodowych stało się prostsze niż kiedykolwiek. Szczególnie jeśli czas czy budżet nie pozwalają nam uczestniczyć we wszystkich wydarzeniach branżowych, na których można poznać ludzi z naszego sektora. Dlatego zdecydowanie warto z nich korzystać, np. udzielając się w grupach dyskusyjnych dedykowanych naszej branży. To doskonała okazja to zaprezentowania swojej wiedzy i doświadczenia i nawiązania zawodowych relacji.  

Networking i budowanie bazy profesjonalnych kontaktów to nie sposób na „załatwienie” sobie pracy po znajomości, ale na poszerzenie horyzontów, szybsze dotarcie do informacji o planowanych rekrutacjach czy zmianach kadrowych w interesujących nas firmach. To także doskonały sposób na uczenie się i zdobywanie nowych kompetencji poprzez obserwowanie bardziej doświadczonych osób. Wysiłek włożony w tworzenie i utrzymanie bazy kontaktów sprawi, że kolejny krok w rozwoju zawodowym będzie znacznie łatwiejszy.

 

Źródło: Monster Polska

Administrator WSE

Pomimo tego, że rotacje w firmach, zwolnienia i rozpoczynanie pracy w nowym miejscu są normą w dzisiejszym świecie, jednak jeśli pozostajesz bez pracy przez dłuższy okres masz prawo czuć się niekomfortowo. Każda kolejna rozmowa rekrutacyjna stresuje jeszcze bardziej, ze względu na zawsze pojawiające się pytanie o to skąd tak długa przerwa. Możesz jednak ten stan przekuć na swoją korzyść. Eksperci Monster Polska podpowiadają jak to zrobić.

Rozwijaj swoje kompetencje

Gdy nie masz pracy przez dłuższy czas, musisz pracować nad sobą jeszcze intensywniej niż zatrudnione osoby. Bezczynne siedzenie z pewnością nie pomoże w znalezieniu pracy, warto więc czas wolny wykorzystać na doskonalenie swoich umiejętności. Aby na bieżąco orientować się w sprawach z twojej dziedziny czytaj branżowe media, szukaj darmowy warsztatów, kursów i webinarów, pojawiaj się na konferencjach i targach. Uczestnictwo w eventach ma podwójną wartość. Po pierwsze zdobędziesz nową wiedzą, a po drugie będziesz miał szansę poznać ludzi z branży i być może tą drogą znajdziesz nową pracę. Networking to niezwykle istotny aspekt funkcjonowania na rynku pracy.

Weź sprawy w swoje ręce

Nie wszystkie oferty pracy są umieszczane na portalach rekrutacyjnych. Dlatego jak radzą eksperci Monster Polska, jeżeli interesuje cię konkretna firma, wyślij swoją aplikację, mimo że nie znalazłeś żadnego ogłoszenia o pracę. Często firmy chcą, aby pracownik sam do nich dotarł, bo wtedy wiedzą, że dana osoba dowiedziała się czegoś o firmie i właśnie w tym miejscu chciałaby pracować. Poproś także znajomych z branży, aby zorientowali się, czy w ich firmie szukają kogoś z twoimi kompetencjami. Rekomendacja od znajomych może ci bardzo pomóc. Dbaj także o swoją obecność w sieci. Zaktualizuj profile w mediach społecznościowych, szukaj forów i tematów bliskich twojej dziedzinie, staraj się wypowiadać na interesujące cię tematy. Dzięki temu możesz zostać zauważony. To także sposób na rozwijanie siebie. Mając dużo wolnego czasu możesz też pomyśleć o założeniu bloga, na którym będziesz przygotowywał wpisy odnoszące się do twojej branży. Taka aktywność w sieci jest bardzo pozytywnie odbierana przez pracodawców, bo pokazuje, że twoja praca jest także twoją pasją i że potrafisz zarządzać wolnym czasem.

Działaj zawodowo

Jeśli kolejne spotkania rekrutacyjne nie kończą się propozycją zatrudnienia, żeby nie popaść w stagnację zawodową i cały czas trzymać rękę na pulsie, możesz pomyśleć o wolontariacie lub wystartowaniu z własną działalnością. Pomyśl, co możesz zaoferować innym w ramach twojego zawodu i rób to nieodpłatnie. Na pewno znajdzie się dużo chętnych, którzy będą potrzebować twojej pomocy. Oni uzyskają przydatne informacje, a Ty będziesz czuł się potrzebny i nie wyjdziesz z rytmu zawodowego. Taki wpis w CV to prawdziwa perełka!

 

Źródło: Materiał poradnikowy Monster Polska

Administrator WSE

Pojęcie personal brandingu pojawiło się w Polsce na przestrzeni kilku ostatnich lat. Popularny w anglosaskiej tradycji biznesu i budowania wizerunku zatacza u nas coraz szersze kręgi. Ze strategii personal brandingu, stosowanej głównie przez osoby publiczne, warto skorzystać budując swoją pozycję na rynku pracy. Starannie wypracowany i zadbany wizerunek profesjonalisty pomoże nam odnieść zawodowy sukces. Eksperci Monster Polska podpowiadają jak o niego zadbać.

Aby przyciągnąć pracowników o konkretnych umiejętnościach, firmy zwróciły się w stronę employer brandingu. To działania, których celem jest zbudowanie wizerunku danej firmy jako atrakcyjnego pracodawcy. Działy HR prześcigają się w pomysłach, mających na celu przyciągnięcie i zatrzymanie najlepszych kandydatów. Przyjazna pracownikom polityka firmy, elastyczny czas pracy, szkolenia i inwestowanie w pracowników, komfortowe biura, wyjazdy integracyjne – to tylko niewielki fragment elementów składających się na employer branding. Jeśli firmy dostrzegają potrzebę tego typu działań, pracownicy na konkurencyjnym rynku również mogą dbać o swoją markę.  

Główne zasady

Osoby publiczne, takie jak politycy, sportowcy, aktorzy, czy ludzie nauki korzystają z reguły z usług wyspecjalizowanych agencji zajmujących się budowaniem wizerunku. Chcąc wypracować swoją markę profesjonalisty na rynku pracy możemy zwrócić się do takich osób, na dobry początek warto jednak przyswoić kilka ważnych elementów i zacząć nad nimi pracować. Należy pamiętać, że najważniejszą zasadą personal brandingu jest wiarygodność. Jeśli zależy nam, żeby być postrzeganym jako profesjonalista w swojej dziedzinie, musimy mieć podparcie w odpowiednim wykształceniu, szkoleniach i doświadczeniu. Ważne są także opinie innych na nasz temat. Wizerunek musi być także spójny. Jeśli zajmujemy się poważną dziedziną nauki lub piastujemy wysokie stanowisko w firmie, trzeba dbać o dobry wizerunek również na polu prywatnym.

Kreowanie własnej marki

Pierwsze wrażenie ma ogromną moc. Wystarczy tylko kilka sekund, aby wyrobić sobie o kimś opinię, a ludzie bardzo często oceniają innych po przysłowiowej okładce. Jeśli wybierasz się na branżowe spotkanie, na którym ma pojawić się wiele ważnych osób, zadbaj o swoją prezencję, uśmiechaj się, staraj nawiązywać kontakt z różnymi osobami. Autoprezentacja jest bardzo ważna, dlatego musisz zadbać, by odebrano cię jak najlepiej – podkreślają eksperci Monster Polska. Pracę nad kreowaniem własnej zawodowej marki można podzielić na kilka etapów.

  • Po pierwsze należy ustalić w czym jest się dobrym oraz jakie umiejętności warto podkreślać – zarówno pod kątem tego w czym czujemy się komfortowo, ale też pod kątem tego, co może nam pomóc osiągnąć sukces. Dobrze więc sprawdzić czego oczekują pracodawcy, jakie są trendy w branży. Pracodawcy poszukują ludzi którzy przyczynią się do rozwoju ich firmy, dlatego inwestycja w samego siebie, jest najlepszą formą inwestycji. Sprawdź jakie umiejętności są obecnie poszukiwane na rynku pracy, co mógłbyś w sobie rozwinąć oraz jakie kwalifikacje już posiadasz. Budując swój wizerunek powinieneś opierać się na swoich mocnych stronach – radzą eksperci Monster Polska.
  • Kolejnym krokiem jest zastanowienie się nad swoim głównym celem oraz dokładne przeanalizowanie  przyszłych działań. Ważna jest świadomość tego do czego się dąży oraz jak zamierza się to osiągnąć. W personal brandingu należy dokładnie przemyśleć strategię własnej marki w oparciu o dogłębną analizę swojej osoby. Warto w tym zakresie skonsultować się ze specjalistą, który pomoże określić psychologiczny profil i zidentyfikować obszary, na których powinno się skupić. Mając taką wiedzę połączoną z planem zakładającym, np. zdobycie stanowiska dyrektorskiego w perspektywie np. pięciu lat, łatwiej będzie pracować nad poszczególnymi etapami realizacji tego planu.
  • Elementem personal brandingu będzie też umiejętność „sprzedawania siebie”. Nie wystarczy być w czymś dobrym i mieć najlepsze pomysły. Jeśli mamy pewien plan i chcemy by świat o nas usłyszał, trzeba pokazać ludziom siebie i swoje najlepsze cechy. Można to zrobić np. za pomocą własnego bloga, udzielania się na branżowych spotkaniach, prowadzenia prelekcji i warsztatów, bycia aktywnym w serwisach społecznościowych dla profesjonalistów. To działania, które będą wspierały nasze zawodowe doświadczenie, potwierdzały dotychczas zdobytą wiedzę i sprawiały, że staniemy się bardziej zauważalni na rynku pracy.

Zarówno personal, jak i employer branding, polegają na stworzeniu wiarygodnej oraz skutecznej marki. Firmy starają się pozyskiwać wartościowych pracowników, w których można zainwestować, a Ci z kolei coraz częściej odpowiedzialnie kreują i planują własne ścieżki kariery. Personal branding zaczął zapewniać przewagę tym, którzy z niego korzystają, dlatego warto przeanalizować to jak, albo czy w ogóle, jesteśmy postrzegani na rynku pracy i podjąć działania mające na celu zapanowanie nad własnym wizerunkiem i wykorzystanie go do osiągnięcia zawodowych celów.

 

Źródło: Monster Polska

Administrator WSE

Okresowe oceny pracowników są stresujące dla obydwu stron, zarówno pracownika jak i szefa. Menedżerowie często mają problem z wyrażeniem konstruktywnej krytyki wobec pracowników, a ci z kolei zawsze obawiają się dodatkowej kontroli i negatywnej opinii. Takie podsumowanie to także okazja do wywalczenia podwyżki i awansu, dlatego okresowe oceny budzą duże emocje. Jak się do tego przygotować by podsumowanie nie wiązało się ze zbyt dużym stresem?

Przygotowanie jest kluczem do bezstresowego przejścia przez ten proces. Nawet jeśli przeczuwasz, że ocena twojej osoby nie będzie najlepsza, są rzeczy, które możesz zrobić wcześniej lub podczas spotkania, żeby przebiegło ono płynnie i żebyś wyszedł z niego z głową podniesioną do góry.

Buduj folder z wszystkimi swoimi osiągnięciami

Jeśli twoja firma dokonuje ocen raz na rok, to z pewnością ciężko będzie ci przypomnieć sobie wszystkie projekty z tego okresu. Dlatego, żeby niczego nie pominąć i uniknąć pomijania twoich osiągnięć, warto prowadzić folder z wszystkimi projektami nad którymi pracowałeś i sukcesami, jakie udało ci się osiągnąć. To da ci dużą pewność siebie i będziesz miał wszystko pod kontrolą. W folderze zapisuj wszystko, co świadczy o twojej pracy i jej wynikach, czyli dane ilościowe, raporty wewnętrzne, publiczne czy nawet pochwały i poprzednie opinie szefa.

Miej dobre nastawienie

Nie zakładaj czarnego scenariusza i postaraj się podejść pozytywnie do zaplanowanego spotkania. Pomyśl o tym, jak o szansie na pokazanie swoich osiągnięć i dokonań, których być może szef nie dostrzegł. Unikaj arogancji, gdyż ta może być bardzo szkodliwa i przyćmić osiągnięcia, które chcesz wyróżnić. Staraj się za to traktować to spotkanie jak swego rodzaju transakcję, gdzie obu stronom zależy na osiągnięciu korzyści – podpowiadają eksperci Monster Polska.

Przygotuj rozwiązania dla swoich słabości

Bardzo ostrożnie mów o swoich słabościach. Powinieneś mieć jednak ich świadomość i przed rozmową zastanowić się jak możesz im zaradzić. Szczególnie, jeśli temat ten było poruszany już wcześniej. Opowiedz o tym jak próbowałeś pracować nad pewnymi rzeczami, uczciwie oceń dlaczego te działania nie przyniosły rezultatu i zaproponuj inne metody poprawy. Pokaż tym samym, że jesteś świadomym pracownikiem i chcesz nad sobą pracować.

Obserwuj i słuchaj uważnie

Nikt nie jest doskonały, więc szansa, że pojawią się jakieś zastrzeżenia wobec twojej pracy, zawsze musi być brana przez ciebie pod uwagę. Eksperci Monster Polska podkreślają, że ważne jest powstrzymanie emocji i słuchanie z otwartym umysłem. Wytykanie twoich błędów nie musi oznaczać złośliwości ze strony szefa, lecz danie ci kolejnej szansy na poprawę, która przyniesie korzyści zarówno tobie, jak i firmie. Słuchaj uważnie, rób notatki, zapisuj zastrzeżenia. Możesz również poprosić o dodatkowe spotkanie, kiedy przeanalizujesz informacje na temat swoich błędów. Będziesz miał pewność, że dobrze zrozumiałeś intencje szefa i będziesz mógł przystąpić do pracy nad swoimi umiejętnościami.

 

Materiał poradnikowy Monster Polska

Administrator WSE
Każdy z nas stał w młodości przed dylematem co zrobić, żeby w przyszłości dobrze zarabiać. Nasze przemyślenia prowadziły zazwyczaj do wniosków, że kluczem do sukcesu są odpowiednie narzędzia tj. umiejętności, doświadczenie, wykształcenie, czy kontakty, które zapewnią nam lepszą pozycję i zwiększą szansę odniesienia sukcesu. Dlaczego więc nie przenieść podobnych wniosków na naszą firmę?

Artykuł dostępny na stronie:  rynekpracy.pl Sedlak & Sedlak

 

Administrator WSE

Awans na pozycję menedżera to marzenie wielu szeregowych pracowników. Wiążą się z tym nowe zadania, większa władza, lepsze zarobki, możliwość rozwoju. Należy jednak pamiętać, że to nie tylko przywileje, ale także obowiązki i większa odpowiedzialność. Nie wszyscy też nadają się na kierownicze stanowisko. Skuteczny menedżer w dzisiejszych czasach powinien posiadać pewien zestaw cech, które sprawią, że poradzi sobie na takim stanowisku. I stale się w tym kierunku doskonalić. Eksperci Monster Polska podpowiadają jakie kompetencje warto rozwijać by odnieść sukces roli menedżera.

Podstawą działania przedsiębiorstwa jest fachowa i kompetentna kadra zarządzająca, która potrafi odpowiadać na zmienną sytuację na rynku, kierować procesami w firmie i przeciwdziałać kryzysom. Dynamiczna sytuacja w wielu branżach wymusza także na menedżerach każdego szczebla nieustającą edukację i działania mające na celu stały rozwój. Menedżer musi wykazać się wszechstronną wiedzą i pewnym zestawem umiejętności, ale przede wszystkim być otwarty na doświadczenia codziennej pracy.

Rozwój przez doświadczenie

Jeśli chcesz zostać menedżerem nie możesz bać się wyzwań i powinieneś poszukiwać możliwości rozwoju w różnych dziedzinach. Nauka przez doświadczenie jest niezastąpiona, jeśli chcesz dojść w swojej profesji do perfekcji – mówią eksperci Monster Polska. Trzeba jednak pamiętać, że podstawą jest obserwacja swoich działań, przygotowanie na porażki i wyciąganie z nich wniosków. Za każdym razem, kiedy skutek odbiega od założonych planów warto poddać kolejne kroki analizie i zadać sobie pytania o to, w którym momencie popełniliśmy błąd, czy mogliśmy temu jakoś zaradzić, jak moglibyśmy zachować się w podobnej sytuacji w przyszłości i które kompetencje powinniśmy rozwijać, by być jeszcze lepszym menedżerem.

Cechy dobrego menedżera

Sprawnego przywódcę charakteryzuje kilka cech, które powinien posiadać. Część z nich będzie wrodzona, jednak nad każdym aspektem można pracować, by jak najlepiej spełniać się w swojej roli. Zatem jaki zestaw umiejętności powinien reprezentować dobry menedżer?

  • Zarządzanie czasem – zarówno swoim, jak i pracowników. Menedżer musi widzieć cel poszczególnych działań i tak zaplanować poszczególne etapy i rolę innych w całym procesie, by z sukcesem prowadzić projekty. To także nieodzowny element walki z wypaleniem zawodowym oraz dbania o efektywność.
  • Strategiczne myślenie – na etapie planowania, jak i realizacji. Menedżer z wizją i umiejętnością wprowadzenia jej skutecznie w życie będzie potrafił zainspirować pracowników do działania i osiągania pożądanych efektów.
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi w postaci zdolności tworzenia zespołów, rekrutacji nowych pracowników i zwalniania tych, których praca nie przekłada się na korzyści dla firmy. To także umiejętne wprowadzanie nowych pracowników i odpowiednie edukowanie ich od samego początku. Jeśli nowa osoba uzyska w pierwszym okresie pracy odpowiednie wsparcie, dobry menedżer będzie mógł w pełni wykorzystać jej potencjał w prowadzonych projektach.
  • Rzeczowość i pewność siebie – dotyczy to głównie odpowiedniego delegowania zadań. Pracownicy muszą wiedzieć jakie są wobec nich oczekiwania i zrozumieć wizję osoby zarządzającej. Jasno i konkretnie przekazywane informacje, decyzje a także odpowiednie zarządzanie przepływem informacji to podstawa sukcesu i zapobieganie kryzysom jakie może wywołać niedoinformowanie czy niezrozumienie komunikatów wychodzących od menedżera.
  • Zmysł obserwacji i wyczucie – zarówno w kontekście postępów pracy nad projektem, jak i atmosfery w zespole. Umiejętność słuchania, wyciągania wniosków, identyfikowania momentu, w którym należy interweniować to istotne kompetencje, jakie powinna posiadać osoba zarządzająca zespołem. Odpowiednio wcześnie wykryte problemy pozwalają na wprowadzenie modyfikacji, np. przeniesienia zadań na inną osobę, jeśli pracownik nie wyrabia się w czasie czy zmiana oczekiwań, jeżeli zauważymy u członka zespołu pierwsze oznaki wypalenia zawodowego. Zdolność słuchania to także droga do skutecznego motywowania zespołu. Menedżer powinien dobrze poznać swój zespół i brać pod uwagę potrzeby jego członków, ponieważ spełnianie ich wyzwoli energię do działania, pobudzi kreatywność i zapewni efektywnč pracę.
  • Dbanie o rozwój pracowników – jeśli menedżer chce się rozwijać, musi dbać także o rozwój swoich pracowników. Dlatego ważne jest dokonywanie okresowych ocen, pomaganie w doskonaleniu się oraz codzienny feedback. Bieżąca informacja na temat zarówno postępów, jak i niedociągnięć pozwala na szybkie reagowanie, wyciąganie wniosków i poprawę, na czym skorzysta pracownik, jego przełożony i całe przedsiębiorstwo.
  • Umiejętność kontrolowania i elastyczność – obserwacja postępów na projektach i w zespole to kolejny ważny element menedżerskiej codzienności. Kontrola powinna być jawna i dawać pracownikom poczucie bezpieczeństwa, tego, że są sprawdzani nie po to, by wykryć ich nieudolność, ale po to, by sprawdzić czy uda się zrealizować projekt w wyznaczonym terminie i zgodnie z założeniami, a w razie potrzeby odpowiednio zareagować i modyfikować plany odpowiednio rozdzielając działania, by osiągnąć cel.
  • Świadomość roli i umiejętność prezentowania – dobry menedżer powinien być wzorem dla całego zespołu. Jego działania mają pokazywać, że potrafi poprowadzić zespół do sukcesu, odpowiedzieć na potrzeby klienta i rozwijać firmę. Ważna jest tu także charyzma z jaką menedżer przedstawia cele i strategię ich osiągnięcia, ale także otwartość na sugestie pracowników, co pozwoli uwolnić ich potencjał i usprawniać pracę.

Kompetencje przypisywane skutecznym menedżerom można rozwijać na różne sposoby. Na pewno będzie to uczenie się na własnych błędach i zdobywanie jak największej liczby doświadczeń w zakresie zarządzania projektami, jak i zasobami ludzkimi. Warto także szukać na rynku szkoleń i warsztatów, które pomogą nam wzmocnić pożądane umiejętności. Jeżeli znajdujesz się na takim etapie swojej kariery zawodowej, w którym jesteś specjalistą i marzysz o byciu menedżerem zastanów się najpierw, które z tych cech posiadasz, nad którymi powinieneś popracować i postaraj się realnie ocenić ile w tym zakresie jesteś w stanie zrobić. Jeśli masz wątpliwości czy sobie poradzisz, poszukaj opinii innych na swój temat. Wśród byłych i obecnych współpracowników czy szefów. A następnie przystąp do pracy nad doskonaleniem menedżerskich umiejętności – podsumowują eksperci Monster Polska.

 

Źródło: monsterpolska.pl

Administrator WSE

Nie oszukujmy się - każdy czasem jest tak przemęczony, że perspektywa pójścia następnego dnia do pracy przyprawia go o ból głowy. Nie ma sensu wiecznie stosować wymówki o złym samopoczuciu, bo prędzej czy później przełożony w to nie uwierzy. Choroba jako pretekst do wzięcia dnia wolnego powinna być używana tylko w ostateczności, tak samo jak sam fakt uniknięcia 8 godzinnego dnia w firmie. Ponad wszystko stawiajmy uczciwość i lojalność wobec firmy.

Oto 10 wymówek, które stosowane raz na jakiś czas pomogą nam odpocząć w zaciszu domowych od zajęć biurowych.

Inteligentne wymówki:

  • Mam spotkanie z Klientem: jeśli prowadzisz własne projekty, zazwyczaj nie musisz tłumaczyć się przełożonemu z faktu, że czeka Cię pilne spotkanie z Klientem. Pamiętaj jednak, że jeśli kontaktuje się on także bezpośrednio z Twoim szefem - istnieje duże ryzyko, że pretekst do uniknięcia pracy wyjdzie na światło dzienne.
  • Mam wizytę u lekarza: jedna z najczęściej stosowanych wymówek, którą pracownicy wykorzystują najczęściej w piątki, by zapewnić sobie dodatkowy dzień weekendu. Nie stosuj jej zbyt często, gdyż automatycznie rodzi podejrzenia oszustw.
  • Pracuję w domu: to doskonały sposób, aby zrobić sobie przerwę od firmy, o ile Twój szef wyraził wcześniej na to zgodę. Co prawda, i tak musisz wypełnić powierzone Ci obowiązki ale nie tracisz czasu na uciążliwe dojazdy do firmy oraz dodatkowo - sam ustalasz sobie grafik i czas pracy – zaznaczają eksperci Monster Polska.
  • Bo zasłużyłem: niekiedy pracownicy, którzy biorą kilka dni z rzędu dodatkowe nadgodziny, mogą odebrać sobie później jeden dzień wolnego w wybranym przez siebie okresie. Taka zasada istnieje jednak tylko wtedy, gdy pracodawca jest elastyczny w swoim podejściu oraz dopuszcza możliwość negocjacji na tym polu.

Nierozsądne wymówki:

  • Umarł mi ktoś bliski: nigdy nie używaj tej wymówki, jeśli nie jest ona prawdziwa. To najprostsza droga do utraty reputacji, gdy kłamstwo wyjdzie na jaw. To kompromitacja, gdy przez pomyłkę użyjesz ponownie tego argumentu w przypadku osoby, o której śmierci wspominałeś szefowi już wcześniej.
  • Mam awarię samochodu: oczywiście nikt nie będzie mieć pretensji, jeśli użyjesz tej wymówki jednorazowo. Każdy przecież może mieć kłopoty z autem. W dłuższej perspektywie jest to jednak słaba wymówka. Istnieją przecież inne sposoby dojazdu do pracy, chociażby w postaci komunikacji miejskiej lub taksówek, co może zostać Ci zarzucone – podkreślają eksperci Monster Polska.
  • Mam nagłe sprawy osobiste: to tak nieprecyzyjne określenie, że może od razu zrodzić podejrzenia oszustwa i próby wyłudzenia dnia wolnego. Unikaj ogólnikowych stwierdzeń.
  • Mam pilny wyjazd: pamiętaj o zasadzie, że świat jest mały i gdy podczas Twojego rzekomego wyjazdu, spotkasz na ulicy kogoś z biura – nie unikniesz posądzenia o bycie naciągaczem.

Pamiętaj, że wymówki od pracy, w dłuższej perspektywie nie przyniosą Ci nic dobrego. Jeśli jesteś wyjątkowo zmęczony obowiązkami zawodowymi, wystarczy porozmawiać uczciwie z przełożonym i poprosić o kilka dni wolnego na zregenerowanie sił.  Możesz zaproponować także pracę w domu, by nie robić sobie zaległości. Warto wypracować z szefem kompromis i nie uciekać się do kłamstw.

 

Źródło: Materiał poradnikowy Monster Polska

Administrator WSE

Jedno miejsce pracy przez całe życie? To, co kiedyś było normą, dziś odchodzi w zapomnienie. Rotacja pracowników jest w naszym kraju wysoka i jak wynika z badania Monitor Rynku Pracy Instytutu Badawczego Randstad, w 2015 roku utrzymywała się średnio na poziomie powyżej 27%. Mobilność na rynku pracy ściśle skorelowana jest z wiekiem. Najczęściej (średnio co 14 miesięcy) pracę zmieniają Polacy przed 25 rokiem życia. Polacy między 25, a 35 rokiem życia są już bardziej stali – częstotliwość zmiany pracy szacuje się w tej grupie na co cztery lata. Czy częste zmiany są dobre? Jak dbać o swój zawodowy profil, by nie budziły wątpliwości pracodawcy?

Wysoki odsetek osób, które zmieniły pracę w poprzednim roku (europejska średnia wynosi 20%) ma różne przyczyny – umowy „śmieciowe”, niezadowalające zarobki, brak możliwości rozwoju. Zjawisko częstego zmieniania pracy występuje na całym świecie i coraz bardziej obfite CV przestaje już budzić zdziwienie rekruterów. Jak pokazują najnowsze dane Bureau of Labor Statistics (amerykańska instytucja rządowa zajmująca się rynkiem pracy), osoby z pokolenia „millenialsów” (urodzone po 1980 roku) mogą pochwalić się sześcioma miejscami pracy jeszcze przed ukończeniem 26 roku życia. Jak przekonują eksperci serwisu Monster Polska, bycie „skoczkiem” nie jest już przeszkodą w szukaniu nowej pracy. Jeśli nie jest chaotyczne, może być nawet wręcz przeciwnie. Takie osoby charakteryzuje pewien zestaw pożądanych dziś na rynku cech i kompetencji. Jak będąc „skoczkiem” przekonać do siebie rekrutera i kiedy przychodzi moment, w którym jednak powinniśmy zacząć się martwić, że lista miejsc pracy w CV jest zbyt długa?

Przekuj zmiany na swoją korzyść

Rynek pracy nieustannie zmienia się w każdym aspekcie. Zaczynamy mówić o „rynku pracownika”, w którym to pracownik dyktuje warunki. Rzutuje to na mobilność pracowników i widoczne w niemal każdej branży roszady między firmami. Wpływa na to również coraz większa liczba head hunterów, których zadaniem jest wręcz wyciąganie najlepszych pracowników z jednych firm i rekomendowanie ich do pracy w innych. Specjaliści od rekrutacji jeszcze kilka lat temu patrzyli nieprzychylnym okiem na zbyt bogate w stosunku do przepracowanych lat doświadczenie. Dziś dostrzegają coraz więcej walorów takiego stanu. Jakie są zatem zalety „skoczków”?

  • Zróżnicowane doświadczenie – praca w kilku rożnych firmach, przy odmiennych projektach i dla różnych klientów to skarbnica wiedzy, jakiej nie da się znaleźć w żadnej książce i na żadnej uczelni. Każde takie doświadczenie wiele wnosi do zawodowego dobytku pracownika. Pozwala patrzeć na problemy z różnych perspektyw, szybciej dostrzegać pewne komplikacje i skuteczniej na nie reagować.
  • Unikalna wiedza – doświadczenie „przyniesione” z różnych miejsc ma także jeszcze jedną ważną zaletę – to możliwość poznania sposobu myślenia i funkcjonowania konkurencji. „Skoczek” pracujący dla różnych firm z tej samej branży może wnieść do kolejnego przedsiębiorstwa nowości, które usprawnią pracę i pomogą w odnoszeniu kolejnych sukcesów.
  • Pewność siebie i odwaga – każda zmiana pracodawcy to zmiana środowiska, konieczność nauczenia się nowych rzeczy i nawiązania relacji z nowymi współpracownikami oraz mierzenie się z nieznanymi dotąd wyzwaniami. Mogą sobie na to pozwolić tylko osoby pewne siebie i swoich umiejętności. Oczywiście stanowi to prawdziwą wartość tylko wtedy, kiedy taka postawa poparta jest rzeczywistymi kompetencjami.
  • Zorientowanie na rozwój – osoby, które zmieniają miejsce zatrudnienia w trosce o własny rozwój zawodowy przyczyniają się także do rozwoju firmy. Zdobyte doświadczenie, stałe szlifowane umiejętności i chęć osiągania kolejnych sukcesów może stać się doskonałym motorem napędowym dla przedsiębiorstwa. Taka osoba wprowadzi do firmy świeży powiew i swoimi pomysłami może pobudzić do działania także znudzonych już swoją pracą wieloletnich pracowników.
  • Zorientowanie na cel – niektórzy uznają jeszcze „skoczków” za osoby nielojalne, jednak coraz częściej zauważa się, że mimo, iż nie identyfikują się z długodystansowymi celami firmy, są świetnymi członkami zespołu i dążą do maksymalizacji osiągnięć – swoich, a zarazem osób, z którymi przyjdzie im współpracować. Nową pracę zaczynają po to, by iść w górę, więc robią wszystko, by ich praca przynosiła jak najlepsze efekty.

Rozwaga w działaniu

Zupełnie naturalne jest, że na więcej mogą pozwolić sobie osoby młode, dopiero wchodzące na rynek pracy. Częste zmiany w ich przypadku są wynikiem poszukiwania własnej zawodowej ścieżki. Ci, którzy mają już kilkuletnie doświadczenie również nie muszą się ich obawiać, jednak powinny zachować większą rozwagę w działaniu. Wymienione wcześniej zalety „skoczków” są niewątpliwe, jednak aby być traktowanym poważnie na rynku pracy, kariera powinna być odpowiedzialnie i rozsądnie planowana. Zmiany nie będą postrzegane negatywnie, jeśli każda z nich wnosi do życia zawodowego nowe kompetencje i świadczy o pięciu się po szczeblach kariery. Jeśli już zmieniasz pracę, rób to odpowiedzialnie – staraj się, by każde nowe stanowisko dawało ci nowe kompetencje i nie degradowało cię na drabinie stanowisk. Jeśli chcesz, żeby odbierano cię poważnie dbaj też o ciągłośč – kolejne stanowiska powinny być ze sobą powiązane. Skakanie po różnych branżach może świadczyć o tym, że ciągle nie możesz zdecydować się na konkretną ścieżkę rozwoju i powodować brak zaufania ze strony potencjalnych pracodawców – radzą eksperci Monster Polska.

Warto w tym wszystkim pamiętać, że mimo iż w częstym zmienianiu pracy można znaleźć wiele plusów, a przemyślane decyzje nie powinny być trudne do wytłumaczenia w czasie kolejnej rozmowy rekrutacyjnej, powinniśmy na pewnym etapie kariery zadbać o umiar. Według badań przeprowadzonych przez jedną z amerykańskich firm rekrutacyjnych na grupie ponad 300 rekruterów, wątpliwości budzą osoby, które w ciągu sześciu lat pracowały w około 10 miejscach, czyli nie spędziły w jednej firmie więcej, niż około 8 miesięcy. Jeżeli jesteś na początku swojej kariery zawodowej weź pod uwagę te liczby. Myśląc o pracy staraj się wybiegać myślą do przodu i przewidywać konsekwencje. Jeśli masz już jakieś doświadczenie zawodowe, ale dotychczas nie zagrzewałeś w kolejnych firmach zbyt długo miejsca rozważ dlaczego tak się działo i opracuj strategię, która sprawi, że kolejne zmiany będą bardziej przemyślane i w przyszłości nie wpłyną negatywnie na odbiór twojej osoby przez rekrutera – podsumowują eksperci Monster Polska.

Źródło: monsterpolska.pl