MEN chce zlikwidować Centralną Komisję Egzaminacyjną, a jej zadania przekazać nowej placówce - Krajowemu Ośrodkowi Egzaminów i Ewaluacji, który przejąłby także część zadań obecnych kuratoriów oświaty, m.in. nadzór pedagogiczny nad szkołami.

Jak mówiła dziennikarzom minister edukacji, Katarzyna Hall, Krajowy Ośrodek Egzaminów i Ewaluacji będzie - tak jak dotąd Centralna Komisja Egzaminacyjna - przygotowywać i przeprowadzać egzaminy zewnętrzne. Jednocześnie nowemu Ośrodkowi podlegać ma około połowa obecnych merytorycznych pracowników kuratoriów oświaty. W nowej instytucji - tak jak teraz - zajmować się będą ewaluacją, czyli mierzeniem jakości pracy szkół.

Bezpośrednio pod Krajowy Ośrodek Egzaminów i Ewaluacji podlegać mają Regionalne Ośrodki Jakości Edukacji, tworzące ogólnokrajową sieć. Regionalne Ośrodki mają powstać na bazie dotychczasowych Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych oraz ewaluatorów pracujących w terenie.

Hall poinformowała, że przekazała takie propozycje do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji gdzie trwają prace nad założeniami ustawy reformującej administrację publiczną.

"Pracy będzie dużo"

Minister edukacji zaznaczyła, że przeniesienie części pracowników kuratoriów i ich zadań do nowej placówki nie oznacza całkowitej likwidacji kuratoriów oświaty. Powiedziała, że nadal przy urzędach wojewódzkich potrzebni będą specjaliści zajmujący się oświatą. Będą oni pilnowali przestrzegania prawa oświatowego w szkołach, będą też zajmować się takimi programami jak "Radosna szkoła", czy sprawami związanymi z organizacją wypoczynku dzieci i młodzieży.

Minister pytana, czy proponowane zmiany pociągną za sobą zwolnienia pracowników, odpowiedziała, że "pracy będzie dużo".

- Ci, którzy dziś zajmują się prowadzeniem i ocenianiem egzaminów i ci, którzy dziś zajmują się ewaluacją w szkołach, będą się nadal tym zajmować. Polska to duży kraj - szkół są tysiące. Do każdej szkoły ktoś musi wejść, przeprowadzić ewaluacje, ktoś też musi przygotować i przeprowadzić egzaminy. Te zadania nadal zostają, więc i ludzie, którzy się nimi zajmują również zostają. Tyle, że inaczej wszystko to będzie zorganizowane: efektywniej i dynamiczniej - zaznaczyła.

Centrum Rozwoju w każdym powiecie

Utworzenie Krajowego Ośrodka Egzaminów i Ewaluacji to nie jedyna nowa centralna instytucja oświatowa, która ma powstać. Krajowy Ośrodek Egzaminów i Ewaluacji ma bowiem podlegać pod Krajowy Ośrodek Jakości Edukacji. Podlegać mają mu także: Ośrodek Rozwoju Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (ma powstać z przekształcenia Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej) oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji (powstał w tym roku z połączenia Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej).

Według Hall powołanie placówki, która zajmie się koordynacją prac instytucji zajmujących się egzaminami zewnętrznymi, ewaluacją, kształceniem ustawicznym oraz podnoszeniem kwalifikacji nauczycieli, będzie bardzo korzystne, gdyż placówki te będą bardziej niż dotychczas ze sobą współpracować.

Minister mówiąc o wspieraniu szkół w rozwoju i o pomocy nauczycielom w doskonaleniu zawodowym poinformowała, że chce utworzenia także sieci lokalnych centrów rozwoju edukacji, które powstałyby z przekształcenia poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz ośrodków doradztwa metodycznego. Jak zaznaczyła, chce, by w każdym powiecie powstało co najmniej jedno takie centrum, oraz by każda szkoła lub przedszkole były wspierane przez takie centrum. Jednocześnie podkreśliła, że to centra powinny zabiegać o szkoły tak, by te zamawiały u nich konkretne usługi, np. organizację warsztatów dla nauczycieli.

PAP