Zmiana pracy: jak wypowiedzieć umowę i z czym się wiąże zwolnienie

Niektórzy swoje zatrudnienie kończą z własnej woli, składając wypowiedzenie w celu przeniesienia do innej firmy lub szukania innej pracy na spokojnie. Ze świecą szukać też osób, które choć raz w swoim życiu nie spotkały się z drugim, boleśniejszym końcem kija – zwolnieniem. Niezależnie od okoliczności, utrata pracy nigdy nie jest przyjemnym doświadczeniem. Jak je rozumieć i wyciągnąć cenną lekcję?

Rodzaje wypowiedzenia umowy i jego przyczyny

Formy zatrudnienia na płaszczyźnie cywilno-prawnej stanowią największy problem, nie zobowiązują bowiem pracodawcy do nadania okresu wypowiedzenia czy wypłaty odprawy. W tym przypadku, tj. umowy o dzieło, umowy zlecenie czy pracy na czarno, jako osoba zwolniona najczęściej zostajesz bez zaplecza finansowego.

Umowy na czas określony i nieokreślony z kolei też nie zapewniają Ci absolutnej stabilności zatrudnienia i pracodawca może wypowiedzieć je z własnej inicjatywy. Gwarantują jednak tzw. płatny okres wypowiedzenia, który wynosi kolejno:

  • 2 tygodnie, jeśli Twój okres zatrudnienia wynosił mniej niż 6 miesięcy;
  • 1 miesiąc, jeśli wynosił on od 6 miesięcy do 3 lat;
  • 3 miesiące, jeśli zatrudnienie trwało ponad 3 lata.

Wyjątkiem od powyższych jest „dyscyplinarka”, a więc rozwiązanie umowy bez okresu wypowiedzenia, efektywne od zaraz.

Możliwe przyczyny zwolnienia

Zacznijmy od najczarniejszego scenariusza: zwolnienie dyscyplinarne następuje w wyniku niewywiązania się z warunków umowy, zaniedbania obowiązków, nieprzestrzegania wytycznych BHP, popełnienia przestępstwa bądź rażącego naruszenia innych zasad obowiązujących w firmie, jak choćby reguł zachowania i współżycia w zespole. W tym przypadku decyzja o zwolnieniu ma skutek natychmiastowy i pozostanie w Twojej ewidencji na zawsze, rzutując na Twoją przyszłą karierę. Jeżeli spotkałeś się z dyscyplinarką, powody zwolnienia powinny zostać Ci jasno podane

W zwolnieniu z zachowaniem okresu wypowiedzenia, pracodawca nie ma obowiązku podania Ci powodów rozwiązania umowy. Niezależnie od jawności przyczyn, zapamiętaj: wina nie musi leżeć po Twojej stronie!

Każda firma boryka się z różnymi kłopotami i określoną polityką wewnętrzną. Przyczyny Twojego zwolnienia mogą być następujące:

 

  • Redukcja etatów – Twój pracodawca nie zawsze może sobie pozwolić na dodatkowe zaplecze robocze; pamiętaj, że jesteś kosztowną inwestycją. Być może też nie potrzebuje obsadzenia stanowiska, na którym jesteś, w bieżącym wymiarze. Takie okoliczności nie muszą wynikać z Twojej winy i mogą być niezależne od motywacji firmy.
  • Zmniejszona rentowność firmy – bywają okresy, kiedy nawet Twojemu chlebodawcy jest ciężko – okresy produkcyjnego przestoju, krachy na giełdach, a czasem w drogę wchodzi konkurencja. Nie obawiaj się! Zrobiłeś, co w Twojej mocy - Twojemu pracodawcy wcale nie jest lżej bez Ciebie.
  • Zmiany w podzespołach firmy – Twój obecny zespół mógł okazać się nieefektywny lub wręcz niepotrzebny. Każde przedsiębiorstwo musi eksperymentować, by się rozwijać i taki scenariusz bywa nieunikniony. Mogło się zdarzyć, iż inne działy nie miały zapotrzebowania na dodatkowy etat, bądź nie spełniałeś wymagań nałożonych na inne stanowisko. W tym wypadku Twoje zwolnienie było decyzją konieczną – i bez wątpienia nieprzyjemną dla pracodawcy.
  • Niesatysfakcjonujące wyniki – spójrzmy prawdzie w oczy: nie każdy nadaje się do swojej pracy i nie przekona się o tym, dopóki nie spróbuje. Wypowiedzenie z powodu niemiarodajności pracy może, lecz nie musi być Twoją winą – sam oceń swoje starania i dojdź wniosków, czy do tej pory byłeś we właściwym miejscu.

Jak poradzić sobie ze zwolnieniem z pracy?

Najważniejsza jest jedna zasada: działaj! Nie pozwól, by emocje, niechęć i zrezygnowanie wzięły nad Tobą górę! Poszukiwania nowej pracy zacznij od zaraz, nim za stery chwyci apatia. Być może Twój pracodawca lub znajomi będzie w stanie skierować Cię do zaprzyjaźnionej firmy?

Bądź świadom swoich zasług i nie podważaj poczucia własnej wartości – zrobiłeś, co mogłeś, lecz nadal wiele jest do zrobienia, zwłaszcza gdy czas na zmiany. Nie bój się ich! Zmiany to gwarant rozwoju i niekiedy jedyny sposób, by trafić we właściwe miejsce.

Źródłem tego artykułu oraz aktualnych ogłoszeń pracodawców z okolicy jest portal Aplikuj.pl.

 

 

Publikacje

  • Wolontariat dla studentów - czy to się opłaca?

    Wolontariat dla studentów - czy to się opłaca? 05 grudnia 2019 Co 12 Polak angażuje się w wolontariat. Nadszedł grudzień i wielkie święto ludzi zaangażowanych - Międzynarodowy Dzień Wolontariusza. To czas, w którym wiele osób angażuje się w działania społeczne (okres świąt i mikołajki wzbudzają w nas poczucie, że warto zrobić coś dla innych). Jednak jak wygląda sytuacja, kiedy znika świąteczna aura? Wiele osób potrzebuje obecności, pomocy czy (tak jak w przypadku Programu PROJEKTOR - wolontariat studencki) kreatywnych warsztatów prowadzonych przez wolontariuszy. Wolontariat nie jest dla każdego – to coś dla ludzi o otwartych głowach i chcących się angażować. Wolontariusze oddają cząstkę siebie, poświęcają swój czas innym - dostając w zamian pozytywną energię, dobry humor i wdzięczność, o którą ciężko w dzisiejszym świecie. Osoby, które dają „coś od siebie” innym - odczuwają więcej pozytywnych emocji i cieszą się lepszym samopoczuciem - Kamil Wrzos, Dyrektor Programu PROJEKTOR - wolontariat studencki. Młodzi ludzie a wolontariat Jak wynika z raportu “Wolontariat w 2016 roku”, wydanego przez GUS trzy lata temu, w działania wolontariackie angażowało się 8,5% Polaków (powyżej 15. roku życia). Warto zauważyć, że zaangażowanie osób między 25 a 34 rokiem życia jest znacząco mniejsze (37%) niż chociażby zaangażowanie osób w wieku od 15 do 24 lat, a także osoby w wieku od 35 do 44 lat. Z pewnością jest to związane z brakiem czasu, którzy młodzi ludzie w tym okresie swojego życia chcą przeznaczyć przede wszystkim na rozwój osobisty, zawodowy czy założenie rodziny. Badanie Deloitte „Global Millennial Survey 2019” pokazuje, że pięć największych ambicji Milenialsów to: dobrze zarabiać (59%) Podróżować/zobaczyć świat (58%) Kupić własny dom (54%) Mieć dzieci/ założyć rodzinę (47%) Osiągnąć wysokie stanowisko zawodowe (47%) Ale czy jedno nie wyklucza drugiego? Należy zwrócić uwagę na to, że wolontariat, to także zdobywanie nowych kompetencji i nieustanny rozwój. Praca społeczna pozwala czerpać z wielu dziedzin, z którymi na co dzień nie mielibyśmy do czynienia. Wolontariat to praktyka, której często nie mamy okazji zdobyć na studiach. Działania społeczne to możliwość nieustannego rozwoju, wyzwanie i konkretne doświadczenia, które kształtują osobowość. I coraz częściej społeczeństwo to zauważa. Pokolenie Y poszukuje wrażeń: chętniej podejmuje decyzje o kolejnej podróży czy pomocy swojej społeczności lokalnej niż o założeniu rodziny czy…własnej firmy - Badanie Deloitte „Global Millennial Survey 2019”. Wolontariusz - ten, który osiąga sukces Mateusz Mokrzycki (absolwent Programu i właściciel firmy PASSIO) w jednym z odcinków Vloga Zaprojektowani (realizowanego w ramach Programu PROJEKTOR - wolontariat studencki) opowiedział swoją historię. Zwraca on uwagę na to, że wolontariat bardzo mocno ukształtował jego życie zawodowe, ale też prywatne. Jedna ważna rzecz, której nauczył się dzięki działaniu, to przedsiębiorczość. Kamil Wrzos również zaczynał swoją drogę angażując się w działania społeczne. 14 lat temu jako student-wolontariusz, a dziś dyrektor ogólnopolskiego Programu “PROJEKTOR - wolontariat studencki”. Warto pamiętać, że nie wszyscy mają równe szanse. Nasze możliwości zależą od wielu czynników np. miejsca, w którym przyszło nam żyć, statusu społecznego, zdrowia lub czasem po prostu szczęścia. Jest wielu ludzi, którym z różnych powodów jest trudniej i potrzebują naszej pomocy. Tę pomoc możemy dziś realizować w bardzo różny sposób: przeznaczając czas na wolontariat, wspierając zbiórki pieniężne, przekazując swoje rzeczy dla innych. Jest nie tylko wiele możliwości, ale niestety także wielu, którzy na taką pomoc czekają. Od wielu lat mam okazję pracować w programie społecznym, w którym obserwuję działania wolontariuszy. Potwierdzę za wieloma badaniami, że osoby, które dają „coś od siebie” innym - odczuwają więcej pozytywnych emocji i cieszą się lepszym samopoczuciem. Pomagając bezinteresownie, czyli „pracując za darmo”, sprawiamy, że świat, w którym żyjemy, staje się bardziej ludzki, przyjazny, po prostu lepszy. Poza tym nawet najmniejszy gest Twojej pomocy, da Ci coś czego nie da Ci nic innego: masz poczucie, że jednak jesteś innym potrzebny - Kamil Wrzos, Dyrektor Programu PROJEKTOR - wolontariat studencki Twórcy raportu Deloitte optymistycznie dla organizacji pozarządowych zauważają: Milenialsi sceptyczni wobec biznesu: pozostają lojalni wobec organizacji, którym przyświecają podobne wartości pozafinansowe. Często jednak wolontariusze zapominają albo nie są świadomi tego, że własnym przykładem warto się dzielić. Dlatego Dzień Wolontariusza to świetna okazja, żeby powiedzieć o tym jak ważny jest wolontariat. Każdy wolontariusz może być z siebie dumny nie tylko w tym dniu. W Programie “PROJEKTOR - wolontariat studencki” tradycyjnie 5 grudnia wolontariusze z przekonaniem do znaczenia działań wolontariackich noszą PROJEKTORowe koszulki. Aleksandra Skorżyńska
  • Zmiana pracy: jak wypowiedzieć umowę i z czym się wiąże zwolnienie

    Zmiana pracy: jak wypowiedzieć umowę i z czym się wiąże zwolnienie Niektórzy swoje zatrudnienie kończą z własnej woli, składając wypowiedzenie w celu przeniesienia do innej firmy lub szukania innej pracy na spokojnie. Ze świecą szukać też osób, które choć raz w swoim życiu nie spotkały się z drugim, boleśniejszym końcem kija – zwolnieniem. Niezależnie od okoliczności, utrata pracy nigdy nie jest przyjemnym doświadczeniem. Jak je rozumieć i wyciągnąć cenną lekcję? Rodzaje wypowiedzenia umowy i jego przyczyny Formy zatrudnienia na płaszczyźnie cywilno-prawnej stanowią największy problem, nie zobowiązują bowiem pracodawcy do nadania okresu wypowiedzenia czy wypłaty odprawy. W tym przypadku, tj. umowy o dzieło, umowy zlecenie czy pracy na czarno, jako osoba zwolniona najczęściej zostajesz bez zaplecza finansowego. Umowy na czas określony i nieokreślony z kolei też nie zapewniają Ci absolutnej stabilności zatrudnienia i pracodawca może wypowiedzieć je z własnej inicjatywy. Gwarantują jednak tzw. płatny okres wypowiedzenia, który wynosi kolejno: 2 tygodnie, jeśli Twój okres zatrudnienia wynosił mniej niż 6 miesięcy; 1 miesiąc, jeśli wynosił on od 6 miesięcy do 3 lat; 3 miesiące, jeśli zatrudnienie trwało ponad 3 lata. Wyjątkiem od powyższych jest „dyscyplinarka”, a więc rozwiązanie umowy bez okresu wypowiedzenia, efektywne od zaraz. Możliwe przyczyny zwolnienia Zacznijmy od najczarniejszego scenariusza: zwolnienie dyscyplinarne następuje w wyniku niewywiązania się z warunków umowy, zaniedbania obowiązków, nieprzestrzegania wytycznych BHP, popełnienia przestępstwa bądź rażącego naruszenia innych zasad obowiązujących w firmie, jak choćby reguł zachowania i współżycia w zespole. W tym przypadku decyzja o zwolnieniu ma skutek natychmiastowy i pozostanie w Twojej ewidencji na zawsze, rzutując na Twoją przyszłą karierę. Jeżeli spotkałeś się z dyscyplinarką, powody zwolnienia powinny zostać Ci jasno podane W zwolnieniu z zachowaniem okresu wypowiedzenia, pracodawca nie ma obowiązku podania Ci powodów rozwiązania umowy. Niezależnie od jawności przyczyn, zapamiętaj: wina nie musi leżeć po Twojej stronie! Każda firma boryka się z różnymi kłopotami i określoną polityką wewnętrzną. Przyczyny Twojego zwolnienia mogą być następujące:   Redukcja etatów – Twój pracodawca nie zawsze może sobie pozwolić na dodatkowe zaplecze robocze; pamiętaj, że jesteś kosztowną inwestycją. Być może też nie potrzebuje obsadzenia stanowiska, na którym jesteś, w bieżącym wymiarze. Takie okoliczności nie muszą wynikać z Twojej winy i mogą być niezależne od motywacji firmy. Zmniejszona rentowność firmy – bywają okresy, kiedy nawet Twojemu chlebodawcy jest ciężko – okresy produkcyjnego przestoju, krachy na giełdach, a czasem w drogę wchodzi konkurencja. Nie obawiaj się! Zrobiłeś, co w Twojej mocy - Twojemu pracodawcy wcale nie jest lżej bez Ciebie. Zmiany w podzespołach firmy – Twój obecny zespół mógł okazać się nieefektywny lub wręcz niepotrzebny. Każde przedsiębiorstwo musi eksperymentować, by się rozwijać i taki scenariusz bywa nieunikniony. Mogło się zdarzyć, iż inne działy nie miały zapotrzebowania na dodatkowy etat, bądź nie spełniałeś wymagań nałożonych na inne stanowisko. W tym wypadku Twoje zwolnienie było decyzją konieczną – i bez wątpienia nieprzyjemną dla pracodawcy. Niesatysfakcjonujące wyniki – spójrzmy prawdzie w oczy: nie każdy nadaje się do swojej pracy i nie przekona się o tym, dopóki nie spróbuje. Wypowiedzenie z powodu niemiarodajności pracy może, lecz nie musi być Twoją winą – sam oceń swoje starania i dojdź wniosków, czy do tej pory byłeś we właściwym miejscu. Jak poradzić sobie ze zwolnieniem z pracy? Najważniejsza jest jedna zasada: działaj! Nie pozwól, by emocje, niechęć i zrezygnowanie wzięły nad Tobą górę! Poszukiwania nowej pracy zacznij od zaraz, nim za stery chwyci apatia. Być może Twój pracodawca lub znajomi będzie w stanie skierować Cię do zaprzyjaźnionej firmy? Bądź świadom swoich zasług i nie podważaj poczucia własnej wartości – zrobiłeś, co mogłeś, lecz nadal wiele jest do zrobienia, zwłaszcza gdy czas na zmiany. Nie bój się ich! Zmiany to gwarant rozwoju i niekiedy jedyny sposób, by trafić we właściwe miejsce. Źródłem tego artykułu oraz aktualnych ogłoszeń pracodawców z okolicy jest portal Aplikuj.pl.    
  • 5 branż, które dynamicznie się rozwijają

    5 branż, które dynamicznie się rozwijają Na rynku pracy można zauważyć kilka szybko rozwijających się branż, co pozwala na rozwój zawodowy i uzyskiwanie atrakcyjnych zarobków. Rekruterzy poszukują pracowników z sektora bankowo-finansowego, handlu i sprzedaży B2C/B2B, produkcji FMCG oraz IT. Bankowość i finanseFinansiści z doświadczeniem zawodowym mogą liczyć na rozmaite oferty pracy – zarówno jeśli chodzi o księgowość, podatki, analizę, jak i kontroling. W pierwszym kwartale 2019 roku to właśnie bankowość/finanse okazała się branżą, z której pochodziło najwięcej ofert w serwisie Pracuj.pl – ich procentowa suma wyniosła 10%. Dane pochodzą z raportu:„Rynek pracy specjalistów Q1 2019. Rekrutacja wciąż mocna”. Handel i sprzedaż B2BDokładnie taki sam wynik (10%) osiągnął sektor handlu i sprzedaży B2C (business to consumer). Poszukiwani są przede wszystkim specjaliści ds. sprzedaży obsługujący klientów indywidualnych – to właśnie oni zapewniają firmie wysokie przychody i rozwój, jeśli odpowiednio angażują się w swoją pracę. Sprzedaż detaliczna stale się zwiększa, co rodzi zapotrzebowanie na profesjonalnych handlowców. Produkcja FMCGKolejną prężnie rozwijającą się branżą jest produkcja FMCG (fast-moving consumer goods), czyli wytwarzanie dóbr, na które istnieje duży popyt, dlatego szybko się one sprzedają, np. produkty spożywcze lub środki czystości. 9% wszystkich ogłoszeń o pracę na stronie Pracuj.pl w pierwszych trzech miesiącach 2019 r. dotyczyło właśnie tej dziedziny. Handel i sprzedaż B2BWielu pracodawców poszukuje osób zajmujących się nie tylko sprzedażą B2C, ale również B2B (business-to-business) – taka forma opiera się na współpracy między przedsiębiorstwami. Odnotowano 7% wszystkich ofert o pracę w pierwszym kwartale 2019 r. ITZapotrzebowanie na informatyków bądź programistów nadal utrzymuje się w czołówce, co pokazują procesy rekrutacyjne. Branża IT to jeden z popularnych sektorów przedstawionych w raporcie Pracuj.pl. Osiągnęła ona wynik 7%, podobnie jak handel i sprzedaż B2B.    
  • Rekrutacja w liczbach

    Rekrutacja to proces, który w ostatnich latach przeszedł wielkie zmiany na całym świecie. Wiele z nich uwarunkowanych jest wkraczaniem nowych technologii do procesu rekrutacji, a także licznym zmianom ekonomicznym i społecznym, które obserwujemy na całym świecie.   Chęć pełniejszego zobrazowania tych zmian, skłoniła redakcję serwisu employear.com do przygotowania opracowania, zatytułowanego “Sekrety rekrutacji w liczbach”. W raporcie zaprezentowane zostały najciekawsze informacje prezentowane w badaniach, prowadzonych przez takie instytucje jak: Jobvite, The Ladders, CareerBuilder, MRInetwork, Glassdoor, Gemius Polska, LinkedIn.   W zestawieniu pojawiają się ciekawostki z badań prowadzonych w latach 2015-2018. Zarówno tych, które dotyczą “polskiego” rynku pracy, a także rekrutacji w USA oraz w ujęciu globalnym.   Opracowanie do pobrania, dostępne jest pod adresem: https://cdn.employear.com/uploads/ebooks/Sekrety-rekrutacji-w-liczbach.pdf   Więcej informacji na temat niniejszego raportu znaleźć można na stronie redakcji, pod adresem: https://www.employear.com/   Zapraszamy do lektury!    
  • Przykłady Współpracy Nauki z Biznesem w WSE - Strategie i kampanie promocyjne

    ...Kurs ma wymiar czysto praktyczny i jest wspaniałą kontynuacją kursu Perswazja w promocji, w ramach którego studenci uczą się przygotowywać brief oraz koncepcje kreatywną. W ramach kursu Startegie  i kampanie promocyjne studenci na zlecenie autentycznej firmy* projektują całościową startegię kampanii promocyjnej...     Strategie i kampanie promocyjneMgr Alicja Ortynecka, dokorantka III roku Socjologii UJ   Opis kursu: Kurs ma wymiar czysto praktyczny i jest wspaniałą kontynuacją kursu Perswazja w promocji, w ramach którego studenci uczą się przygotowywać brief oraz koncepcje kreatywną. W ramach kursu Startegie i kampanie promocyjne studenci na zlecenie autentycznej firmy* projektują całościową startegię kampanii promocyjnej. Studenci pracując w max. 10-osobowych zespołach projektowych, przygotowują analizę adresatów, analizę konkurencji, mediaplan, budżet kampanii, plan ewaluacji skuteczności działań promocyjnych oraz poglądowe materiały promocyjne. Kurs przewiduje także bezpośredni kontakt z Klientem- podczas spotkania wprowadzającego do projektu oraz podczas publicznych prezentacji i oceny projektów na zakończenie zajęć. Dodatkowym elementem praktycznym jest obecność na wybranych zajęciach praktyków z branży marketingu i PR, którzy przedstawiają kluczowe tematy omawiane w trakcie zajęć w postaci case study**. Uczestnictwo w zajęciach to wspaniała okazja do zdobycia cennej wiedzy i umiejętności, obcowania z praktykami oraz powiększenia swojego CV o wartościowy projekt promocyjny.   Program kursu:1. Co to jest strategia promocyjna? Dobra i zła strategia 2. Analiza nabywców i adresatów  (segmentacja, targetowanie, pozycjonowanie)3. Analiza rynku i konkurencji 4. Planowanie strategiczne- określanie celów strategii promocyjnej oraz celów komunikacyjnych reklamy5. Instrumenty systemu promocji. Strategie PR, Strategie promocji sprzedaży, sprzedaży osobistej, strategie reklamowe6. Trendy w promocji- case studies czołowych Promotion &PR Managerów7. Media tradycyjne i nowe sposoby komunikacji i promocji w erze rozwoju technologii – planowanie mediów, case studies 8. Rynek mediów i reklam w Polsce i na świecie- najnowsze raporty i analizy 9. Harmonogram i budżet strategii promocyjnej10. Metody ewaluacji skuteczności strategii promocji   *Klientem w roku akadem. 2016/2017 był Krakowski Park Technologiczny oraz Fundacja OMGKRK. **Gośćmi specjalnymi, którzy zostali zaproszeni na zajęcia to Urszula Podraza-Wiceprezes Agencji Planet PR, która przedstawiała case study zrealizowanych projektów Prowych dla klientów Agnecji, Michał Medowski-Manager grupy Mondelez odpowiedzialny za rebranding marek własnych przedstawiający case study rebrandingu ciasteczek LuGo oraz Olga Kochańska z Domu Mediowego IQ Media prezentująca metody ewluacji skuteczności działań reklamowych w praktyce.
...Kurs ma wymiar czysto praktyczny i jest wspaniałą kontynuacją kursu Perswazja w promocji, w ramach którego studenci uczą się przygotowywać brief oraz koncepcje kreatywną. W ramach kursu Startegie  i kampanie promocyjne studenci na zlecenie autentycznej firmy* projektują całościową startegię kampanii promocyjnej...
 
 
Strategie i kampanie promocyjne
Mgr Alicja Ortynecka, dokorantka III roku Socjologii UJ
 
Opis kursu:
Kurs ma wymiar czysto praktyczny i jest wspaniałą kontynuacją kursu Perswazja w promocji, w ramach którego studenci uczą się przygotowywać brief oraz koncepcje kreatywną. W ramach kursu Startegie
i kampanie promocyjne studenci na zlecenie autentycznej firmy* projektują całościową startegię kampanii promocyjnej. Studenci pracując w max. 10-osobowych zespołach projektowych, przygotowują analizę adresatów, analizę konkurencji, mediaplan, budżet kampanii, plan ewaluacji skuteczności działań promocyjnych oraz poglądowe materiały promocyjne. Kurs przewiduje także bezpośredni kontakt z Klientem- podczas spotkania wprowadzającego do projektu oraz podczas publicznych prezentacji i oceny projektów na zakończenie zajęć. Dodatkowym elementem praktycznym jest obecność na wybranych zajęciach praktyków z branży marketingu i PR, którzy przedstawiają kluczowe tematy omawiane w trakcie zajęć w postaci case study**.
Uczestnictwo w zajęciach to wspaniała okazja do zdobycia cennej wiedzy i umiejętności, obcowania
z praktykami oraz powiększenia swojego CV o wartościowy projekt promocyjny.
 
Program kursu:
1. Co to jest strategia promocyjna? Dobra i zła strategia
2. Analiza nabywców i adresatów  (segmentacja, targetowanie, pozycjonowanie)
3. Analiza rynku i konkurencji
4. Planowanie strategiczne- określanie celów strategii promocyjnej oraz celów komunikacyjnych reklamy
5. Instrumenty systemu promocji. Strategie PR, Strategie promocji sprzedaży, sprzedaży osobistej, strategie reklamowe
6. Trendy w promocji- case studies czołowych Promotion &PR Managerów
7. Media tradycyjne i nowe sposoby komunikacji i promocji w erze rozwoju technologii – planowanie mediów, case studies
8. Rynek mediów i reklam w Polsce i na świecie- najnowsze raporty i analizy
9. Harmonogram i budżet strategii promocyjnej
10. Metody ewaluacji skuteczności strategii promocji
 
*Klientem w roku akadem. 2016/2017 był Krakowski Park Technologiczny oraz Fundacja OMGKRK.

**Gośćmi specjalnymi, którzy zostali zaproszeni na zajęcia to Urszula Podraza-Wiceprezes Agencji Planet PR, która przedstawiała case study zrealizowanych projektów Prowych dla klientów Agnecji, Michał Medowski-Manager grupy Mondelez odpowiedzialny za rebranding marek własnych przedstawiający case study rebrandingu ciasteczek LuGo oraz Olga Kochańska z Domu Mediowego IQ Media prezentująca metody ewluacji skuteczności działań reklamowych w praktyce.